24. oktober 2018

Telenor vækster på både top- og bundlinje

I dag offentliggør Telenor-koncernen resultaterne for 3. kvartal 2018.

Telenor Danmark fortsætter den positive udvikling i 3. kvartal og øger ligesom årets forrige kvartaler indtjeningen. Indtjeningen stiger med 22 pct. sammenlignet med sidste år til i alt 239 mio. danske kroner, og Telenor Danmarks indtjening efter 9 måneder er nu med sine 655 mio. danske kroner tæt på at overstige den samlede indtjening for hele 2017. Omsætningen stiger med 2 pct. til 1.001 mio. danske kroner sammenlignet med 3. kvartal sidste år.

Indtjeningsgraden stiger i 3. kvartal til 24 pct., hvilket svarer til en 4 procentpoint stigning sammenlignet med 3. kvartal i 2017.

"Vores finansielle performance tager endnu et nøk op, og vi vækster i dette kvartal på både toplinje og bundlinje, hvilket er særdeles tilfredsstillende, men også helt på plan. Ved at simplificere og digitalisere vores produkter, services og interne processer, har vi udviklet os til at være en langt sundere forretning. Vi er blevet mere effektive samtidig med, at det er lykkedes os at skabe bedre kundeoplevelser ved at sætte kunden i centrum. Vi har stadig et uudnyttet potentiale, da vi har dele af forretningen, der fortsat kan simplificeres, og vi kan altid blive bedre til at levere på vores kunders behov. Men vi er ved at have skabt et godt og stabilt fundament for vækst og investeringer i nye teknologier og tjenesteplatforme som IoT og 5G, til glæde for vores kunder og det øvrige samfund," siger Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor Danmark.

Sund og stabil kundebase
Kundebasen har underliggende været stabil gennem hele året og generelt er kundetilfredsheden steget og loyaliteten øget hos privatkunderne. Når det samlede kundetal, helt forventeligt, falder med 28.000 mobilkunder i 3. kvartal skyldes det alene den gradvise overflytning af de offentlige staten-kunder under SKI-aftalen, som overgik til TDC tilbage i november 2017.

"Vi havde forventet, at TDC for længst havde flyttet staten-kunderne over, da kunderne nu er 10 måneder inde i den nye 2-årige kontrakt. Det tager tilsyneladende længere tid end forventet for TDC, at få kunderne migreret over, og det er den fortsat gradvise overflytning af staten-kunderne, der nu for 3. kvartal i træk slører billedet af en ellers sund og stabil kundebase," fortsætter Jesper Hansen.

Indtjeningen per kunde stiger
At der er tale om en sund kundebase understreges også af, at indtjeningen per kunde er steget markant med 5 pct. på blot et år. Telenor Danmarks ARPU på mobil er forbedret med 6 kroner fra 115 kroner i 3. kvartal 2017 til at være 121 kr. i 3. kvartal 2018.

"Vi har i perioden set et stigende forbrug samtidig med, at vi har formået udvikle og bringe nye og mere simple forretningsmodeller og produkter til markedet. Det har ikke blot reduceret vores omkostninger, det har også været med til at sikre en større kvalitet i vores tilbud, der gør, at vi for færre ressourcer bedre kan leve op til vores kunders fortsatte krav til os," forsætter Jesper Hansen

De finansielle tal fremgår af koncernens Q3-rapport på www.telenor.com/investors. Oplysninger om Telenor Danmark fremgår af side 7 i Telenor-koncernens rapport.

Alice Klitholm Duch

Pressechef

info@telenor.dk

Jesper Hansen.jpg