9. oktober 2017

Dansker vinder Telenor-pris med bæredygtig app

Telenor Group har netop offentliggjort, at det blev den unge teknoantropolog Hanne Borris Mathiesen fra Aalborg og hendes team, der løb med sejren i Telenors digitale ungdomsprogram, Telenor Youth Forum. Det var holdets forslag om en app, der skal motivere til mere bæredygtige indkøbsvaner, der bragte dem til finalen, hvor app´en Green Cred vandt for bedste digitale løsning.

Green Cred team fra venstre Sajawal Waseem, Hanne Borris Mathiesen, Bjørn Taale Sandberg(mentor og Head of Telenor Research), Anja Drobnjak og Paridhi Rustogi.

Hanne Borris og hendes team deltog sammen med 22 andre unge digitale iværksættere i Telenors Ungdomsforum, der arrangeres i samarbejde med Nobels Fredscenter. Programmet udspringer af idéen om at skabe et rum, hvor unge mennesker ved hjælp af teknologi kan skabe løsninger på globale udfordringer som klimaforandringer, manglende undervisning til unge flygtninge, ligestilling og arbejdsløshed.

Efter 10 måneders udviklingsarbejde løb Hanne Borris Mathiesens team Creen Cred i år med sejren med deres app af samme navn, der skal fremme mere bæredygtigt indkøb.

"Det er dejligt at se, at en af vores danske kandidater har klaret sig så flot, og jeg synes at holdets løsningsforslag med en app, der skal hjælpe os med at få nogle grønnere indkøbsvaner, lyder som et rigtig godt eksempel på, hvordan vi kan udnytte teknologien til en mere grøn omstilling, " siger Jesper Hansen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark

Green Cred
App´en fungerer som et økosystem, hvor brugerne belønnes for at købe mere bæredygtigt, hvilket skal give et incitament til at handle mere grønt på en nem og bekvem måde. Når forbrugerne foretager grønne valg bliver de belønnet i app´en med rabatter på bæredygtige varer eller produkter.

"Green Cred opstod ud fra en idé, jeg havde om at skabe en digital valuta, der kunne motivere forbrugere til at shoppe mere bæredygtigt. Vores team har så udviklet den idé til et stærkt koncept med en god teknologisk kant. Jeg er meget stolt af vores arbejde, men vi kunne ikke have gjort det uden Telenors Ungdomsforums gode rammer for digital konceptudvikling og vores mentor Bjørn Taale Sandber, leder af Telenor Research," siger Hanne Borris Mathiesen.

På nuværende tidspunkt er app´en kun en prototype, men holdet ønsker at arbejde videre med app´en og forventer at videreudvikle den i samarbejde med et service design agentur.

Telenor Youth Forum afvikles i samarbejde med Nobels Fredscenter
Alle de løsninger, der er blevet skabt under Telenor Youth Forum 2016 bliver nu udstillet i samarbejde med Nobels Fredscenter under titlen «We start change». Udstillingen tager fat på globale udfordringer, der alle er afledt af FN's bæredygtighedsmål, som Telenor aktivt støtter gennem sit arbejde med virksomhedernes sociale ansvar.

To nye danske kandidater til Telenor Youth Foum 2017/18
Programmet starter op igen i forbindelse med overrækkelsen af Nobels Fredspris, og de to nye danske deltagere er netop blevet offentligt. Det bliver Lasse Schriver, der studerer International Business and Politics på CBS og Amalie Pernille Rasmussen, der læser Advanced & Applied Chemistry på DTU i Lyngby, der skal repræsentere Telenor Danmark i Telenor Youth Forum 2017/18.

Holdet bag Green Cred
Vinderholdet består af Hanne Borris Mathiesen fra Danmark, indiske Paridhi Rustogi, Sajawal Waseem fra Pakistan og Anja Drobnjak fra Montenegro.
Læs mere om Green Cred her

Kommunikation