8. maj 2018

Telenor kridter banen an til IoT og eSIM

Vi kommer til at opleve en ren "eksplosion" af IoT-forbundne enheder i de kommende år. Det stiller nogle helt nye krav til netværksteknologier, hvis danskerne skal have sikre og gode brugeroplevelser. Telenor udruller i 2018 to landsdækkende IoT-teknologier, så kunder kan få det optimale udbytte ud af deres IoT-tjenester og produkter på Telenors netværk.

Bag forkortelsen IoT ligger begrebet Internet of Things, der bruges til at forklare en teknologi, hvor fysiske enheder udstyret med små sensorer kan kommunikere med internettet. På den måde kan hverdagsapparater som fx dit køleskab eller din bil bruge internettet til at indsamle viden, der i sidste ende kan forbedre dit produkt i forhold til dine behov.

Overbygningen til M2M
"At fysiske enheder kan kommunikere med hinanden er ikke nyt, det har de sådan set altid kunne via vores netværk, det vi kalder Machine to Machine (forkortes M2M). Et eksempel på en M2M-løsning kan være, at et el-selskab bruger M2M til at deres elmålere kan sende viden om forbrug ind via sms eller 2G data," siger udviklingsdirektør i Telenor, Peter Ditlev Nødbak.

IoT kan betegnes som en overbygning til den allerede eksisterende M2M-løsning. IoT-teknologien har dog en langt bedre rækkevidde med et minimalt strømforbrug, hvilket gør, at enhederne får en længere levetid uden fysisk vedligeholdelse.

Begge IoT-teknologier udrulles landsdækkende i Telenors netværk
Mobilteknologien har to standart IoT-teknologier. Telenor udruller begge teknologier i sit netværk.  Fordelen ved at koble sine IoT-enheder op på Telenors netværk er, at Telenor udelukkende benytter de licenserede teknologier. Det betyder, at kunderne er sikret en langt højere sikkerhed og stabil forbindelse, da Telenor monitorerer og tilpasser trafikken i netværket. Begge IoT-teknologier understøttes af 5G:

• Narrow Band IoT (NB-IoT) - bruges primært til stationær trafik. Fx i en vindmølle, hvor den fortæller, hvor meget strøm vindmøllen producere.
  • LTE-M - er som standard god til enheder i bevægelse fx sporingsudstyr i biler.

"Da teknologierne kan noget forskelligt, har vi valgt at udrulle begge teknologier i Telenors netværk for at sikre, at kunderne får det optimale udbytte ud af deres IoT-tjenester og produkter. Vi får rigtig positive meldinger fra vores radioingeniører, der i øjeblikket tester både funktionaliteten af LTE-M og NB-IOT på forskellige enheder, i samarbejde med vores store erhvervskunder - alt sammen for at sikre, at sikkerheden og kvaliteten er i orden," siger Peter Ditlev Nødbak.

LTE-M testes allerede i selve netværket i dag, og udrulningen af begge teknologier vil ske løbende i 2018 over hele landet.

Med eSIM når vi nye højder
"Det høje fokus på IoT-løsninger vil resultere i nogle teknologiske kvantespring. En af de komponenter, der for alvor vil løfte kundeoplevelserne på både mobiltelefoner og IoT-enhederne, er det indbyggede SIM-kort (eSIM), der kobler enheder og sensorer til internettet, bliver indlejret i din mobiltelefon eller i din IoT-enhed. I de kommende år vil vi se, at flere enheder og mobiltelefoner får indbygget eSIM i selve produktionen, og de bliver derfor uafhængige af et traditionelt fysisk SIM-kort," siger Peter Ditlev Nødbak.

eSIM er et elektronisk SIM-kort, der gør, at du ikke længere behøver at installere et fysisk SIM-kort i fx din mobil. Når SIM-kortet ikke længere er en fysisk størrelse, så slipper du for problemer med vedligeholdelse, tilpasning af størrelse - plus, det bliver langt nemmere at konfigurerer SIM-kortet.

Telenor er sikkerhedsgodkendt til at installere eSIM-platforme
Telenor blev som det første mobilteleselskab i verden sikkerhedsgodkendt til at installere eSIM-platforme, og implementeringen af eSIM-platformen sker sideløbende med udrulningen af IOT-teknologierne, så Telenor er klar med begge dele i løbet af 2018.

Ligesom det er med alt ny teknologi, så sker det ikke fra den ene dag til den anden. Det fysiske SIM-kort, som vi kender fra i dag, forsvinder ikke indenfor den nærmeste fremtid. Både fysiske SIM-kort og eSIM forventes at kunne benyttes så længe, der er behov for det.

Pressechef
Tlf. 25 600 800