22. august 2017

Telia og Telenor vælger ny partner til TT-netværket

Telenor og Telia har netop valgt Nokia som ny partner på de to selskabers fælles danske mobilnetværk - TT-netværket. Aftalen er et strategisk vigtigt skridt i fremtidssikringen af Danmarks største mobilnetværk. Den betyder, at Telia og Telenor fremover vil kunne tilbyde sine kunder endnu bedre dækning og større kapacitet, der giver mobiloplevelser i verdensklasse.

Telenor og Telia har valgt Nokia som ny partner på det, der i fagsprog kaldes RAN området (Radio Access Network) i deres fælles netværk TT-Netværket, som selskaberne har delt siden 2014. Partnerskabet betyder, at Nokia til oktober 2017 overtager alle drifts - og udviklingsopgaver inden for RAN, som tidligere har været varetaget af henholdsvis Telia og Telenor på vegne af TT-Netværket.

Første fase i TT-samarbejdet var sammenlægningen af Telias og Telenors to mobilnetværk til TT-netværket. I juni i år kom en ny ledelse af TT-Netværket på plads til at stå i spidsen for den fortsatte udvikling i næste fase i Danmarks største netværk. Den nye ledelse skal fokusere på udbygning af netværkets kapacitet, sikre et kvalitetsløft af den individuelle kundeoplevelse og introducere nye teknologier til kunderne.

Blandt verdens bedste
Både Telia og Telenor hæfter sig ved, at Nokia er en af verdens største og mest erfarne leverandører af mobile netværksteknologier og globalt er anerkendt for sit høje fokus på kvalitet, kapacitet og ikke mindst sikkerhed. Det har været en vigtig prioritet i valget af den nye partner, så Telia og Telenor også i fremtiden skal kunne levere på stigende kvalitets og kapacitetskrav fra de danske mobilkunder.

"Sammenlægningen af Telias og Telenors netværk har været en historisk bedrift. Vi har i dag et mobilnet i verdensklasse, og det skal vi sikre, at vi også har om et, fem og ti år. Derfor er jeg glad for, at vi har landet en solid aftale med en af de på verdensplan absolut stærkeste netværksleverandører", siger Henrik Kofod, som er CTO i Telia.

Også i Telenor er der tilfredshed med Nokia som ny partner.

"Vi er nået til et punkt, hvor vi skal tage TT-Netværket til et nyt niveau, og Nokia skal hjælpe os på denne rejse. De har den fornødne ekspertise, kapacitet og know-how på området, som vil kunne sikre den mest optimale drift og ruste vores netværk til fremtiden," siger Peter Nødbak, som er netværksdirektør hos Telenor Danmark.

TT-netværket fortsætter som en selvstændig virksomhed, hvor Telia og Telenor fortsat ejer hver 50 pct. I spidsen for TT-Netværkets nye ledelse står adm. direktør Carsten Bryder, der tiltrådte i juni 2017. TT-netværket har over 4.000 mobilsites rundt om i Danmark, og det gør netværket til Danmarks største og mest fintmaskede mobilnet.

Alle ansatte i Telenor er blevet informeret om de ændringer, der sker som følge af det nye partnerskab.

Pressechef Anne Faigh Rydell
Mail: info@telenor.dk